tototo.reismee.nl

MOSKOU en OMSTREKEN

Zou bij Ludo de Belg en zijn vrouw Svetlana op bezoek gaan , hun zoon runt nu een restuaurant net buiten Moskou. In 2009 toen ik in Moskou was heb ik hun gemist doordat hij een nieuw telf nr had en een nieuw mailadres, toen hij nogeens in zijn oude mailadres keek zag hij mijn mail en nam contact op, maar ik was toen alweer op weg naar Moermansk en vond het spijtig dat ik hun niet had getroffen. Enkele jaren terug werd hij getroffen door herseninfarct en lag tijdje in ziekenhuis en revalidatie. Hij mailde mij toen dat hij de kracht vond om door tegaan als mij (ons) als voorbeeld, hij vond het bewonderings waardig dat ik ondanks mijn beperking gewoon naar Peking hobbelde op mijn brommerke.

Zijn gezondheid laat hem nu in de steek hij heeft weer een herseninfrct gehad en bijkomend ongemak. Deze week zou ik hun gaan bezoeken, maar hij is nu voor revalidatie opgenomen in een kliniek aan de zwarte zee tot 12 juli en als ik met de trein terug kom in Moskou zal ik hun zeker opzoeken. Ludo sterkte met de revalidatie en nog bedankt voor de gastvrijheid van jouw en Svetlana in 2005 (weet zeker dat hij dit leest)

Dinsdag heel de dag regen en af en toe best gevaarlijk rijden met wit schuim op de weg want daar heb ik echt schrik van en soms met plassen water is het net of de boeren hun melk tanks leeg hebben gekieperd op de straat. Moskou kom ik nu redelijk snel door , hoef alleen op de ring (MKAD) links af en dan na 20 km links af de M7 op richting oost. Na totaal 600 KM houd ik het voor gezien en wil in Vladimir een hotel zoeken , stop bij tankstation om te vragen en een behulpzame Rus wil mij wel brengen, heel de route doet hij het rustig aan en net voor hotel haalt hij een auto in om dan meteen inrit in te draaien. Ik rem nog wel maar mijn achterwiel breekt naar links uit maar gelukkig corigeerd het zich zelf weer maar heb ik wel de inrit gemist op eenrichtings weg, na 200 meter kan ik een andere inrit in en wil dan via zeer slecht terrein naar hotel rijden. Ik red het bijna maar net voor het eind zit ik muurvast in de modder en de keien, gelukkig komt de Rus mij eruit duwen. Hij wil nog wel een partij fotos voor het nageslacht en wenst mij goede nacht. Het hotel is veel te duur naar mijn zin en ik vraag of er iets goedkoper in de buurt is. Blijkt achter hun een oud staatshotel te zitten, nou ben ik daar wel niet zo un fan van want die zijn echt niet met de tijd meegegaan . En inderdaad kopy van paspoort, visum en inreisbriefje, dat heeft Kroetsjof haar persoonlijk verteld toen ze hier 50 jaar geleden begon. En ze hebben wel WI-FI totdat ik in wil loggen blijkt het niet te functioneren. Ze hebben wel een leuke bar met goede muziek en het eten valt niet tegen(doet het mij bijna nooit) en redelijk optijd lig in bed , heel de nacht harde wind en de regen kletterd tegen de ramen dat beloofd niet veel goed voor morgen.

Smorgens om 8 uur start ik mijn brommer klik hem in zijn 1 en wil weg rijden maar jammer dan hij gaat niet van zijn plaats, snap er de ballen van. Mijn versnellings bak zal toch weer geen kuren vertonen , kan bijna niet na revisie bij Duckers. Bij inspectie blijkt mijn ketting gebroken te zijn en achter mijn motor op de grond te liggen, alleen zit hij nog vast tussen voortandwiel en bak of carter. Had al paar dagen een raar geluid gehoord links onder bij de primaire kast zodat ik dacht dat mijn voorste tandwiel losgelopen zou zijn maar problemen met ketting had ik niet verwacht. De eerste Rus die langs komt lopen vraag ik om hulp en meteen BINGO hij gaat aan het bellen en beloofd dat hij binnen kwartier terug zal zijn.

En inderdaad hij is zo terug met zijn vriendin die redelijk Engels praat. Een KM van hotel zit een motorclub en die hebben een werkplaats en daar kan ik sleutelen. Hoef alleen maar te wachten want voor 9 uur is er nooit iemand aanwezig. Ondertussen komt de Mevr van de receptie mijn een briefje brengen zodat ik de politie kan tonen waar ik geslapen heb anders kom ik in grote problemen, zij is echt niet van deze tijd, de politie moet van alles hebben behalve dat briefje. Tegen 10 uur word ik opgehaalt door 3 man die mij naar de werkplaats duwen en daar binnen zetten met aanhanger en al. Het blijkt een cross club te zijn met zeer rijke historie er hangen veel posters van cros wedstrijden, ook uit Nederland en Belgie en veel fotos en trofeeén en degene die mij het meest helpt heeft veel jeugdwedsrtijden gereden in Europa. We krijgen de voorste moer van 38 MM niet los, daar moet een luchtleutel aan te pas komen en die hebben ze niet. Hij stelt voor om eerst maar een nieuwe ketting te gaan proberen te kopen en die te monteren en kijken wat er loos is. Met veel gewring en getrek krijgen wij de ketting van het voorste tandwiel af en u kan ik controleren of mijn voorste tandwiel “los”zit maar met de beste wil krijg ik er geen beweging in dus ik vermoed dat ik met een nieuwe ketting van het probleem af ben. Hebben ze me in Chili toch een slechte ketting verkocht voor veel geld. We gaan met de auto meteen op pad en jawel hoor meteen prijs een type 530 ketting made in Japan en nog goedkoop ook nog, en in totaal 0.7 mm smaller zodat hij meer vrijloop heeft. Kan ook nog 2 liter Motul olie kopen want ik vermoed dat ik niet genoeg bij heb voor tot in Japan, Terug in de werkplaats krijgen wij gelukkig meteen de ketting over het tandwiel en we klinken hem goed vast. Bij inspectie blijkt dat de ketting nu nergens aanloopt dus dat is weer mazzel. Voor al dit werk willen zij dus ook absoluut niks hebben, ze hebben hem vroeger in Nederland ook altijd goed geholpen op de crossen dus dit is een wederdienst. Om half 4 ben ik weer on route maar nog steeds in de stromende regen. Riijd 150 km in de regen en dan 100 km droog tot in Gorehovec waar ik een hotel zoek met WI-FI. Word door een stel prima begeleid naar een luxe hotel waar ik een kamer heb met ligbad en WI-FI alleem moet ik eerst nog een pint mee gaan pakken wat ik niet kan weigeren. Hij beld zijn broer nog die met zijn vriendin komt die wel redelijk Engels spreekt en 2 uur later zit ik nog fotos te bekijken op I-pad of zoiets (wat heb ik daar een hekel aan) krijg nog 2 anderhalve literse flessen plaatselijk bier mee en om 12 uur ben ik op mijn kamer. Skype nog wat met ons Drieka en ga slapen. Smorgens in bad gelegen en aan verslag gewerkt en op weg naar Menzelinks 600 Km waar ik in een chauffeurs motel overnacht. De eerste fles van anderhalve liter komt goed van pas. Eerst mijn dorst lesen en snacht urinoir.

Onderweg veel regen gehad en stukken slechte weg. De bosnimfen staan er als verzopen poesjes bij in hun minijurk en half blote tieten die staan daar zeker niet voor eigen gerief of plezier, Sommige hebben een betere “vriend” en hebben een paraplu ter beschikking.

Onderweg nog steeds geen last van politie ook niet van corupte waar ik wel erg blij meeben.

Wou nog naar de eerste voetbal wedsrtijd kijken maar voor die tijd slaap ik al.

Vrijdag rijd ik ook weer hele stukken in de regen tot in Celjabinsk 700 Km in totaal en ben ik het corupte gedeelte van 2005 voorbij zonder een keer te zijn aangehouden. Bij navraag schijnt dat dat verleden tijd is Poetin heeft er flink de wind onder en corupte poltie en ambtenaren kunnen hun baantje verliezen. Krijg het advies als ik er mee te maken krijg gewoon alles filmen daar zijn ze als de dood voor.

Mijn planning was om in 8 dagen de 5000 KM van Moskou naar Irkoets te rijden deze kwam door gebroken ketting in de war, maar misschien ga ik het nog halen. Slaap hier in een Bikers cafee en ontmoet later Russiche vrienden, maar hierover de volgende keer

Weer allemaal bedankt voor medeleven en reactie en tot de volgende keer en hopelijk wat fotos.

En speciaal voor de alpentoer, veel plezier bij het Gardameer OOK LEUK

Reacties

Reacties

Johanneke (four2japan)

Hallo Toon,

Ik zie dat jij weer thuis bent.
Ik zit momenteel in Finland (PS, ben die oranje boom ook gepasseerd) en ben normaal op 6 augustus bij jou vrienden in Murmansk.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!