tototo.reismee.nl

tot IRKUTSK

In Celjabinsk zag ik enkele motoren bij gebouw staan en ik meteen op de rem om te kijken wat daar aan de hand was, het bleek een bikercafee bij werkplaats en ik was natuurlijk weer welkom. Er was ook een Tjech die op zijn Honda Transalp door Kazastan en Mongolien gereist had en nu paar dagen hier was. Zij hadden boven noch een bed over wat ik gratis mocht gebruiken en voor eten werd ook gezorgd dat was weer boffen. Alleen spreken weinig mensen Engels en toen ik eindelijk met een Rus lekker Engels zat te lullen moest ik bij enkele redelijk aangeschoten Russen komen zitten en het enigste Engels wat die spraken was I am our frend and my Englis is verry bad en natuurlijk weer I-pad e.d. om vanalles te bekijken wat mij niet intresseerd, Was blij dat het voetbal begon maar door tijdverschil (4 uur) met Nederland was het al 1 uur snachts toen het begon. Heb wel genoten en na de wedstrijd nog de nodige pinten en om 5 uur ging ik slapen. Dat word dus morgen laat aanrijden, sliep wel veilig want ik had een mitralieur naast mijn bed staan. Om 11 uur werd ik wakker en nog wat ouwehoeren en zeer goed ontbijt, het echtpaar dat de kroeg runde was goed bezig en het bleek dat de laatste jaren 5 plaatselijke bikers verongelukt waren in het verkeer 4 race bikes en een chopper rijder dus uitkijken blijft hier het devies maar daar ben ik mij terdege van bewust.

Onder een stralend zonnetje werd ik de de stad uitgelootst en vol goede moed op weg naar Isim waar ik wou gaan proberen om de Dominee weer gaan te bezoeken. Na 200 km stopte ik om wat te gaan drinken (nadorst) en kon mijn sweater en mijn dikke handschoenen de aanhanger in, Ik blijf rijden in mijn dik pak met protectie i,v.b. met mijn eigen veiligheid maar het is wel warm. Mijn brandweerlaarzen voldoen uitstekend heb al 4 dagen droge voet.

Ook de bosnimfen genieten van de zon en de mini rokken zijn vervangen door string en de laarzen door hoge hakken en de decolitees staan er ook wat fruitiger bij. Zie nog een cruiser die met hoge snelheid en ik vermoed door verkeerde inhaal maneuvre de weg af gevlogen is en nu tot half de deuren in moeras staat met de eigenaar op het dak dat word nog een klus om er die uit te krijgen. Dan word de lucht in mum van tijd inktzwart en ik hoop dat ik bushokje of iets dergelijk ga vinden maar ik heb pech, als ik bijna van mijn brommer afgeblazen word zet ik hem een eind van de weg af en ga met mijn rug tegen de wind in schuilen met mijn helm op. Heb nog nooit zo un heftig bui mee gemaakt hagelstenen kletteren op mijn helm en brommerke en stortregen niet te geloven en de bliksem slaat verschillende keren kortbij in na half uur ben ik door en door zijknat en als ik een kwartier gereden heb is de weg gewoon droog daar is niks aan de hand geweest.

Heb van verschillende mensen vernomen dat de weg naar Isim verschrikkelijk slecht is en daarom wil nu gewoon proberen om via Kazastan naar Omsk te rijden, scheelt mij een paar honderd KM en veel slechte weg op parkeerplaats zie ik 2 motoren staan ik er meteen op af .

Het blijken 2 schooters te zijn Hondas van 250 CC effe praatje gemaakt maar zij spreken weinig Engels maar we begrijpen elkaar. Zij willen ook de grens van Kazastan over als dit tenminste redelijk vlug gaat anders gaan zij ook over Isim naar Omsk. We besluiten om samen te gaan rijden zij rijden ongeveer hetzelfde tempo als ik en kan ze makkelijk volgen en dat ze echte maten willen zijn blijkt als ik stop om mijn can te pakken omdat ik zonder benzine kom zijn ze binnen mum van tijd omgedraaid. Bij de grens kom ik er spijtig genoeg niet door en zij alleen maar als ze verzekering kopen en dan duurt elke grens ook nog eens verschillende uren dus we besluiten om samen te gaan rijden via Isim, Een stuk of wat KM voor de grens was een eenvoudig pension of zoiets en we besluiten om daar te gaan slapen maar heellaas , vol. Maar 90 Km verder is er wel een en we rijden meteen aan om voor het donker daar te zijn. Om 12 uur zijn we daar want ze hadden de klok weer eens verzet en het is hier 5 uur later als in Nederland, Dagtotaal toch weer 700 KM ondanks late start.

Aleksie is 27 jaar en getrouwd en 2 dochters en Vova 44 jaar en vrijgezel we kunnen het goed met elkaar vinden, Aleksie is duidelijk de leider van de zooi, hij regeld alles en weet van aanpakken. We hebben nu 3 persoons kamer en dat scheelt voor mij duidelijk in de kosten en zij bestellen het eten en ik werk toch wel alles naar binnen, alleen drinken zij Vodka en ik bier

Totale kosten voor mij nog geen 20 Euro incl eten drinken en ontbijt en 3 halve liters bier. Maar we liggen eigenlijk veel te laat in bed. Smorgens laten zij mij als ouwe lul uitslapen tot 11 uur en om 1 uur zijn wij pas on route, Eerste stuk slecht weg maar toch goed te doen met grote redelijke grote glooingen en droog en zonnig. Later regen en nog meer regen zij gaan parkplaats op om regenkleding aan te doen , ik heb dat dus heel de dag aan. Als zij later gaan tanken en ik vrij laat ben en wat te brusk rem voel ik de achterkant weer glijden en later bij wegrijden ook weer dus weer uitkijken met natte wegen is op zijn plaats en ik heb moeite om te volgen.Later weer zon en mooi weer.

Voor Omsk stoppen we bij biker die met pech staat en Aleksie weet echt van aanpakken meteen tank eraf en caburateur open en euvel is snel verholpen. De biker komt uit Omsk en is op weg naar huis. Nu kan hij hun mooi helpen in Omsk om nieuwe remblokken voor hun te kopen want zij hebben er niet genoeg bij voor hun tocht van 22.000 KM. Wij rijden 2 uur door Omsk maar zonder resultaat, jammer dus dan maar in Novo Sibirsk (nieuw siberie) gaan proberen dat is maar goede 700 KM . We rijden nog tot het donker word en slapen weer in kamer voor 3 in motel met WI-FI alleen als ik in wil loggen werkt het niet. Zij kunnen met de I-pad wel op internet en zijn dochter die Engels kent zal ons Drieka wel mailtje sturen dat alles goed is. Zij vervangen hun olie en remblokken die zijn nu dus echt op en zoeken nog verschillende zaken met telfnr om morgen te bellen of ze blokken op voorraad hebben. Dagtotaal maar 500 KM en 5 uur tijdverschil met Nederland

Maandag om 9 uur uit bed en om 10 uur on route, onder het rijden beld Aleksie al zijn adressen af voor remblokken maar nergens te koop, jammer dan maar we hoeven nu niet de stad in. Het rijden met hun gaat goed alleen vrachtautos inhalen is een ellende zij rijden tot tegen de vrachtauto dan op de rem en eens kijken of ze voorbij kunnen, zij zijn duidelijk nooit met de alpentour mee geweest. Ik rijd vaak 50 meter achter hun en als ik dan passeer en hun teken geef dat ze mee kunnen snappen ze niet dat ik dat gezien kan hebben. Alleen op de grote rotondes ben ik ondanks dat ik mijn best doe telken 100 meter verder achter We passeren Novo-Sibirsk en besluiten om nog 300 KM tot Kemerovo te rijden daar te pinnen en buiten de stad te gaan slapen. Het lukt allemaal met goede wegen en heel de dag droog en zonnig en we gaan op zoek naar slaapplaats het schiet niet op en zij willen nog tot volgende stad rijden 180 Km verderop en ik wil niet in donker rijden. Als ik bij een motel stop rijden zij gewoon door ik wacht nog of ze terug komen, maar ik kom er vanaf zoals ik er aan gekomen ben. Eet alleen en lig alleen op 2 persoons kamer maar lig vroeg in bed. Dagtotaal toch 850 KM

Dinsdagmorgen om 6 uur ben ik aan het rijden, wil vandag tot in Kansk komen (750 Km) en daar hotel te zoeken met WI-FI, dit is de laatste grote plaats voor Irkutsk. Kachel heel de dag zeer goed door in stralende zon en ben op tijd in Kansk, word meteen door Rus naar hotel gebracht maar heellaas vol. Een leuke juf met moeder (jammer) komt net met de auto aan en zij wil mij wel helpen aan slaapplaats. Zij is niet van Kansk maar is voor werk hier en slaapt in hotel. Zij weet iemand die appartement verhuurt en belt meteen voor mij en is oke zij verteld mij nog dat het 25 Euro kost. Word netjes door jongen op de fiets op gehaalt en bij appartement moet mijn motor gewoon in griebus buurt op straat staan. Het appartement ziet er niet uit geen tafel en stoelen alleen een slaapbank geen gordijnen en gore vloerbedekking en hij moet de elektra boiler nog aan zetten maar beter dit dan niks. Maar 25 Euro vind ik veel te veel.Of ik hem nu af wil rekenen of morgen vroeg en hij vraagt doodleuk 60 Euro. Pak mijn tassen en loop zonder iets te zeggen terug de trap af naar mijn motor hij komt mij nog na maar ik reageer nergens op. Rijd weer naar centrum en vraag maar weer eens hier en daar en iemand weet een nieuw hotel in stad, En inderdaad een spiksplinternieuw hotel met bar restaurant en wasserette voor autos. Mijn motor word meteeen afgespoten en verschiet niet van de kosten voor in totaal 20 Euro, motor gratis parkeren en wassen. Heb een kamer van 30 vierkante meter met douche met 20 stralen schrubapparaat koelkast snelkoker koffie zetter en beneden russische sauna met zwembad en al incl. Het eten is ook voortreffelijk alleen het bier had wat kouder gemogen. Alleen hebben ze weer aan de klok lopen klooien en nu 6 uur later als in Nederland en morgen nog maar 870 KM naar Irkutsk moet kunnen.

Woensdagmorgen ben ik om 6 uur op weg naar Irkutsk ga ik het toch nog halen in 8 dagen? Veel stukken met slechte weg maar ik ga stug door met verstand op cerro. 200 KM voor het eind krijg ik problemen met mijn achterschokbrekers voel nu duidelijk weer de Harley vering en niet de Hyperpro vering die ik nu gewend was. Als ik door diepe kuilen ga hoor ik mijn schokbreker zowat op zijn eind komen met geluid van verkouden koei en bij nadere inspectie blijkt er een oog van linkerschokbreker af te zijn gebroken dat word morgen dus sleutelen in Irkutsk. Was eigenlijk van plan om in Cita een rustdag in te lassen om dan aan mijn zwaarste gedeelte van de reis te beginnen maar dat word nu noodgedwongen Irkutsk’

Rijd de stad in en ga bij benzinepomp staan en binnen mum van tijd word ik aangesproken wat of ik zoek, ik had van Johan telf nr van Mr Monster hier in Irkutsk en die zou wel een kerel naar mijn hart zijn maar hellaas geen contact, hij weet wel een goed hotel voor 40 Euro maar dan ook super lux , Alleen bij aankomst blijkt het 120 Euro te zijn . Ze waren wel super vriendelijk en ik mocht hun computer gebruiken om wat info te zoeken. Als ik wegrij zie ik een motor staan en de eigenaar brengt mij naar een verzamelplaats voor motoren in park. Daar krijg ik volop info voor reparatie en hotels. De eigenaar van een worksjop word gebeld en die komt meteen en hij verwijst mij naar een officiele Harleysjop maar ik leg hem uit dat ik daar absoluut NIET moet zijn maar bij knutselaar en als hij alles bekeken heeft geeft hij mij gelijk. Andere biker komt mij morgenvroeg tegen 10 uur op halen en met mij naar te rijden.

Een zeer mooie dame spreekt mij aan dat zij mijn bike leuk vind, zelf rijd zij een vulcan 1500 en haar man weet een goed hotel net buiten de stad en zij brengen mij meteen weg, maar eerst maken zij telf een prijsafspraak. In hotel is alles gesloten dus geen eten maar wel paar flessen bier voor op kamer waar voetbal wil kijken Nederland –Australie. Ze hebben de klok weer verzet en nu 7 uur later als in Nederland, dus het voetbal is pas om 3 uur afgelopen.

Dagtotaal toch 875 KM en de 5500 KM van Moskou tot Irkutsk in 8 dagen.

Smorgens om kwart voor tien word ik gebeld in welk hotel ik zit dan komt hij mij halen en hij is er vlug en goed 10 uur zijn wij in de sjop. Anet die zeer goed Engels spreekt is mijn begeleidster.En natuurlijk weer de discusie van dat zij alles weten en ik niks, zij denken dat het een reparatie word van ongeveer 4 tot 6 uur en ik denk half uur. Ik heb mijn rechterschokbreker ooit hetzelfde euvel gehad en toen dacht ik ook dat ik de hele schokbreker moest demonteren maar na ruggespraak met Peter van Hyperpro bleek dit niet te hoeven en kan alleen de as waar bus opzit gedemonteerd worden en dan richten of nieuwe bus er op lassen en weer monteren. Als ik mijn motor op rechterzij leg met voetsteun op houten blok en 10 minuten later de as gedemonteerd heb geloven ze mij pas. In de buurt zit een metaalfabriekje en die draaien nieuwe bus en lassen hem er op en om 2 uur klaar. Ondertussen leg ik mijn tent te drogen want die heb ik in Tallin nat ingepakt en ga uitgebruid lunchen als ik terug ben stel ik mijn ontsteking en span mijn ketting en waag er een partij vet aan. Goed 2 uur is mijn as er en om 3 uur sta ik startklaar om aan mijn verslag te gaan werken en wat fotos te plaatsen. Maar ik moet eerst mee naar de Harley zaak, die vlak bij mijn hotel blijkt tezitten. En mijn schokbrekers weer Hyperpro kwaliteit en hij loopt weer smeuig.

Moet zeggen geschikte lui ze zijn echt geintresseerd in mij en mijn motor maar zij zouden er niet aan kunnen werken. Koop nog een hemd van Harley Irkutsk met veel korting en ga naar hotel waar ik mijn blog bijwerk en wat fotos plaats. Gisteren was de bar om 12 uur dicht maar nu tot 2 uur open en al vroeg een tering herry van kaboem kaboem en als ik om 10 wat wil gaan drinken en eten blijkjt het een besloten feest te zijn van de politie universiteit en de leerkrachten die allemaal politie zijn hebben eindejaarsbal en er lopen een partij lekkere wijfen rond in gala en alles op hoge hakken. Ik besluit om tegenover het hotel wat te gaan eten en dan in hotel wat pinten wippen. Vind eindelijk een restaurant en als ik binnen ben moet ik eerst 25 Euro inkom betalen voordat ik een pint kan kopen voor 5 Euro, dus ik was weer zo terug in hotel waar nu het restaurant gesloten was. Een ober die ik al paar keer gesproken had zou wel iets regelen, ik mocht aan de bar zitten maar mij niet met feest bemoeien. Nou ze gingen dus echt uit de bol 90 % vrouw en nog mooi ook , de ober vertelde dat er al een stel dronken naar huis gebracht waren en ik schatte in dat er nog wel een paar beter naar huis konden gaan. Niks of niemand bemoeide zich met mij, de ober gaf mij regelmatig wat voer en pintje en om 1 uur slapen gaan want morgen begin ik aan het laatste zware stuk van bijna 4000 km waarvan hele stukken onverhard. De eerste 1200 tot Sita is goed en tot de eerste overnachting in Ulan Ude na 500 is makkie. Van Sita tot Habarovsk 2100 KM met weinig pompen en overnachtings mogelijkheden zie ik wat tegenop, maar ik heb al 2 maal 5literse flessen extra zodat ik 48 liter benzine bij mij heb.

Maar ik ben blij dat ik uit Irkutsk weg ben , veel te duur te netjes en te georganisserd verheug mij ook wel op de zooi die ik ga krijgen, en dan is daar iedereen op elkaar aangewezen en word er van alle kanten geholpen

Vrijdag zou een makkie worden maar het werd een slechte generale, bij Baikal meer waar ik stopte voor wat fotos starte mijn brommer niet meer het bleek na lang zoeken de voedingskabel naar bobine (die nog via mijn alarm loopt) te zijn. Reed weer stuk mee met Aleksie en Vova die waren gisteravond bij meer geariveerd en blijven noch een nacht bij meer slapen in hun tent. Later bij grote gaten partij heel mijn elektra weg bleek voedingskabel vanaf accu te zijn en Aleksie repareerede dit vlot, nog een uur schuilen voor onweer en om 7 uur was ik pas in Ulan-Ude waar ik aan rand van stad zit in goedkoop obscuur tentje waar ze dadelijk een Pizza komen brengen en dan ga ik vroeg slapen. Gelukkig hebben ze vandaag niet aan de klok lopen draaien.

Vandaag Zaterdag was echt een makkie, lag vroeg in bed maar werd toch te laat wakker en ik moest om half 7 hotel uit zijn omdat ik de kamer voor 12 uur gehuurt had, je kon ook kamers huren voor paar uur en je begrijpt dat ik niet alle geluiden ga beschrijven die ik gehoord heb voor mijn jeugdige lezers. Ik hoefde niet bij te betalen omdat ik de dames van receptie de helft van mijn veel te grote pizza had gegeven. Om kwart over 8 reed ik aan voor de 675 KM en na uur gestopt voor uitgebreid ontbijt met 3 gebakken eieren en bijlage en pak ananassap van 6 maanden over de datum, was toch lekker. De wegen soms verrassend goed en dan weer verradelijk gevaarlijk maar viel mee. Half weg getankt en toen alleen maar goede wegen om half 6. Bleek half 7 omdat ze weer aan de klok geprutst hadden, 8 uur verschil met Nederland

Morgen ga ik beginnen aan mijn 2179 KM tot Habarofsk, hoop dat mijn brommerke het blijft doen als vandaag hij had er echt zin in en geen klap verkeerd gegeven

Allemaal bedankt voor de reactie en de eerste dagen zullen jullie weinig van mij horen

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!